Steeds meer buitenlandse aanbieders komen op in de Nederlandse online kleding markt

Je doet het waarschijnlijk steeds vaker; online shoppen. Dit is een fenomeen wat de afgelopen jaren flink is gegroeid in Nederland en in de hele wereld. Deze markt blijft enorm groeien omdat de aanbieders de klanten steeds meer gemak kunnen verschaffen. Dit betekent dat ook steeds meer buitenlandse aanbieders zich interesseren in Nederland omdat zij nieuw aanbod kunnen leveren, of dezelfde kleding maar dan voor een goedkopere prijs. We zullen in dit artikel dit toelichten door de statistieken van de modewereld te beschrijven. Hiermee gaan we in op algemene cijfers van de kledingindustrie en wat momenteel de grootste merken van het land zijn. Vervolgens gaan we kijken welke buitenlandse aanbieders zich in Nederland hebben gevestigd, waar ze vandaan komen en hoe populair ze op het moment zijn. Tot slot gaan we behandelen hoe al dat online shoppen effect heeft op de Nederlandse winkelstraten, en hoe het aanzicht van deze straten in de toekomst eruit gaat zien.

 

Statistieken in de modewereld

We zullen beginnen door wat algemene statistieken van de modewereld te behandelen. De totale marktwaarde van de kledingindustrie bedraagt 14,5 miljard euro (!), wat betekent dat er aardig wat centjes in deze industrie worden gepompt. Verder is Nederland binnen de internationale markt vooral bekend om het aanbieden van denim producten, wat interessant is aangezien het niet de grootste bedrijven van het land betreft. De drie grootste bedrijven van Nederland (qua marktwaarde) is als volgt: C&A (11 miljard), G-Star (1,5 miljard), en Excellent Retail Brands (1,2 miljard). Tot slot is het opmerkelijk dat er meer kleding wordt geïmporteerd dan geëxporteerd in Nederland (17 miljard tegenover 11,3 miljard). Dit houdt dus in dat er meer kleding hierbinnen wordt gehaald dan dat er geproduceerd wordt. De import van kleding is vooral te danken aan de buitenlandse aanbieders op de markt, die de kleding stukken naar Nederland halen om hier binnen het land te verzenden. In het volgende hoofdstuk vertellen we meer over deze aanbieders.

 

Buitenlandse aanbieders

Het is natuurlijk interessant om te weten wie die buitenlandse aanbieders nou precies zijn en waar ze vandaan komen. Zo zijn er voor elk kledingstuk wel veel verschillende aanbieders bij elkaar. We gaan de populairste buitenlandse merken behandelen en bekijken wat ze hier aanbieden. Natuurlijk zijn de grotere merken zoals Adidas, Calvin Klein, Diesel en G-Star al langer bekend en beschikbaar in de onlinemarkt. Het is interessant om te zien dat vooral kleine bedrijven, waar je misschien nog nooit van hebt gehoord door breken. Hiermee worden bedrijven als Fjallraven (Zweeds), Cluse (Frans), en Valentino (Italiaans) bedoeld, die wel al succesvol zijn, maar toch relatief onbekend op de Nederlandse markt. De merken stijgen wel in populariteit omdat ze toch met producten komen die in Nederland nog niet echt op de markt zijn, of waar er veel vraag naar is. De bedrijven kunnen goed inspelen op de huidige trends in het land en volgen dit ook op de voet.

Het opkomen van buitenlandse aanbieders op de al goed draaiende Nederlandse onlinemarkt heeft ook gevolgen voor het offline shoppen. Hiermee bedoelen we natuurlijk in een fysieke winkel je kleren aanschaffen, wat steeds minder mensen doen. Dit gaan we verder toelichten in het volgende stuk.

 

Veranderende winkelstraten

Het is een gegeven wat steeds meer mensen opvalt; de winkelstraten worden steeds leger en het lijkt steeds minder populair om de stad in te gaan om te shoppen. De enige momenten waarop het echt druk is zal bij een grote uitverkoop of een koopavond zijn, of als de markt in de binnenstad is. In vele steden zie je dit helaas al gebeuren, waar mensen liever thuis online shoppen dan gezellig eventjes de deur uit. Een voorbeeld hiervan is Almere, waar je de winkelstraat al erg ziet veranderen en in andere steden begint het ook zo te worden. Het is erg jammer dat het zo gebeurd, omdat dit het straatbeeld aanzienlijk veranderd en voor sommige (kleinere) winkels en bedrijven betekent dit minder omzet.

Daarbij is het voor de horeca al helemaal een afgang, aangezien minder mensen tijdens het shoppen komen lunchen of een lekker bakje koffie komen doen. In het ergste scenario kan dit zorgen voor faillissement en uiteindelijk leegstaande panden, waardoor het beeld dan juist weer verslechterd voor de bewoners van de stad en toeristen die een dagje langskomen.

 

Kortom, de onlinemarkt is in de afgelopen jaren erg veranderd en dit zal zich de aankomende jaren verder ontwikkelen. Niemand kan voorspellen hoe het online landschap binnen de kledingindustrie er over een paar jaar uitziet en welke buitenlandse bedrijven zich dan op de markt bevinden. Wat al helemaal niemand kan voorspellen, is hoe het straatbeeld (bijvoorbeeld van Almere), er dan zal uitzien. Laten we hopen op een mooie combinatie van winkels in de binnenstad die de moeite waard zijn om te bezoeken, en verantwoordelijke online aanbieders.

OFF

Categories: Webwinkel

Digikring


artikelplanner.nl Webutation

.

...